Reageer

Vijf tips om media-aandacht te krijgen in het digitale tijdperk

18 mei 2016 # #

 


WASABI EXPERTS

Met Wasabi Experts laten we elke maand een creatieve expert aan het woord. Dit is een blog van Steven Piessens, strategisch consultant in marketing & communicatie.


Elke ondernemer weet dat media-aandacht een effectieve vorm van “gratis” reclame is. Vandaag gaat echter een grote hap van het marketingbudget naar online, dikwijls ten koste van de klassieke public relations.  Maar sluit het ene het andere uit? Met ander woorden, kan je als ondernemer je PR-aanpak inpassen in een digitale strategie? Vijf tips om – zelfs met beperkte middelen – toch aandacht in de media te krijgen, ook online.

1. Verstuur een persbericht

Met stip het PR-instrument bij uitstek. Op voorwaarde dat je iets nieuwswaardig te vertellen hebt. Vermijd reclame via een persbericht, want dat irriteert drukbezette journalisten. Met een online newsroom kan je persberichten professioneel opmaken, publiceren en versturen. PR-platformen zoals Prezly en Mynewsdesk zorgen dat alles er netjes uitziet, analyseerbaar is en dat de SEO-motor draait, zodat je nieuws ook nadien nog blijft opduiken in Google-resultaten.

2. Contacteer individuele journalisten

Beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht. Verspil geen energie met lange perslijsten. De meeste journalisten zitten niet te wachten op je nieuws (tenzij het zo belangrijk is, dat journalisten zelf wel zullen bellen). Met een individuele journalist werken, kan interessant zijn voor een interview, een specifiek dossier of een scoop.  Het bespaart je vele telefoontjes als je op iemand kan rekenen die aandacht besteedt aan je activiteiten in ruil voor een vorm van exclusiviteit. Ga op zoek in vakbladen of op social media naar interessante journalisten. Schakel eventueel de hulp in van een PR-freelancer met een stevig netwerk in je vakdomein.

3. Gebruik de techniek van newsjacking

Newsjacking komt er op neer dat je inhaakt op een populair verhaal of event om zelf een graantje van de aandacht mee te pikken. Mooi in theorie, maar er schuilt een gevaar in. Je wil uiteraard niet overkomen als een ekster die de eieren steelt uit iemand anders zijn nest. Schrijf bijvoorbeeld je opinie over een belangrijk nieuwsmoment in je sector of een nieuwe trend. Mogelijk krijg je er aandacht mee in de nasleep van het nieuwsmoment.

4. Wees zichtbaar op lokale events

Maak een lijstje met de events die in jouw omgeving of in je sector heel wat aandacht krijgen. Probeer er een voet tusen de deur te krijgen door bijvoorbeeld als vrijwilliger mee te werken in ruil voor een kleine stand of een vermelding in de event-brochure. Voor startups die guerillatechnieken niet schuwen: vat post op de parking of voor het terrein van het event. Deel flyers uit, bouw een mobiele stand of doe iets gek om de aandacht te trekken. Deze laatste tip is niet voor watjes uiteraard.

5. Ga voor de lange termijn

Vele moderne journalisten en bloggers bekijken social media als een bron van informatie en inspiratie. Publiceer dus geregeld content die een jong publiek van influencers aanspreekt: visueel, verfrissend en snedig. Na verloop van tijd bouw je een fanbase op van influencers die je boodschap door hun filters beetje bij beetje tot bij je doelpubliek brengen. Enkel geschikt voor volhouders die de social media goed in de vingers hebben.

Wasabi_expert_Steven_Piesens

Twitter2

StevenPiessens